Räkningar

Lika upphetsande varje gång att se hur vi lever över tillgångarna. Bensinräkning som heter duga. En underbart överprissatt samfällighetsavgift. En fantastisk CSN-räkning. Elräkning. Bilförsäkring. Mobiltelefonräkning. Nej, jag orkar inte räkna upp allt. Summa summarum nästan 30 000kr. Intressant, eftersom min partner tjänar 24000kr efter skatt… haha. Jag måste således ha en inkomst. Jag har ingen aning om när jag får lön. Nästa månad? 2 veckors lön? Eller får jag det nu, denna månad? Det blir en överraskning. Jag har ingen aning. Stressad blir jag i alla fall av lönesituationen. Praktiken är avklarad. Första studieveckan är avklarad i Stockholm imorgon. Sen fortsätter den på “hemmaplan” där jag jobbar. Roligt värre. Som tur är så var min partner föräldraledig i somras, så nu kommer de pengarna, så även om jag inte får någon lön, så får vi två inkomster. Vi klarar oss den här månaden också. Så har det sett ut ett bra tag, men förut kunde jag tjäna pengar i alla fall. Nu får vi se hur länge jag har jobb. Jag litar inte på arbetsgivare längre. Jag trivdes mycket bra på mitt jobb. Alla var sjyssta och eleverna var bra. Märktes inte att de var enorma antalet 240 elever. Mina klasskompisar har på sin höjd 30 elever, men då jobbar de som klasslärare, men när de jobbat som ämneslärare, som jag, då har de haft runt 120 elever, så jag förstått att 240 elever är enormt många. Jag har helklasser och det är runt 30 elever i varje klass. Jag har dubbellektioner, till och med lite längre. Jag måste hinna med hela årskursens krav på ett halvår, eftersom de bara har mitt ämne en termin per läsår. Jag har gjort en realistisk plan, som jag klarar av, som eleverna klarar av. Jag har fått in alla kunskapskrav. Men inte blir det traditionell katederundervisning, jag använder formen projekt, för det är mer realistiskt. Eleverna har chansen att utvecklas med ett antal arbeten och jag kan se deras progress. Allt enligt reglerna. Jag vet hur jag levererar med de krav jag har. Jag har en bakgrund som testledare och jag kan planera projekt, alltså använder jag denna form på mina elever. Jag jobbar med eleverna så de får enorm frihet, men med givna ramar. Det är annorlunda och innovativt och säkert jobbar resten av Sverige inte så. Det sporrar eleverna att drivna egna projekt och kanske kan de sedan bli egna företagare och generera jobb i vårt samhälle.  Jag låter eleverna jobba som i verkligheten, så som vi gör på företag. Mina elever ska vara väl förberedda på yrkeslivets projektformer. Men om mitt arbetssätt blir omtyckt? Än har jag inte fått feedback. Vi får väl se. Bära eller brista.

Categories: Tags: , , , , , , , , , , , , , , , ,